Turnhoutse scholieren volgen interactieve verkeerslessen

31 Januari 2024

Roes Controle gaat zijn 26ste editie in. Dit verkeerseducatieproject van Stad Turnhout in samenwerking met Politie Regio Turnhout wijst de laatstejaars van het middelbaar onderwijs op risicogedrag in het verkeer. Zij krijgen daarbij handvatten om zich verantwoorder te verplaatsen op de weg. 

De actie loopt tot 9 februari 2024 in de fuifzaal Futur. Laatstejaars secundair - dus voor jongeren van 17 of ouder nemen deel.  Dat is een bewuste keuze. Met deze actie willen we zo deze beginnende chauffeurs bewustmaken van hun eigen (rij)ervaringen in het verkeer én die van anderen.

Recente ongevallencijfers tonen aan dat dit nog steeds nodig is. In Turnhout klom het aantal ongevallen in het weekend vorig jaar van 46 naar 80 , dat is een stijging met 40% . Deze trend tekent zich af in heel de provincie Antwerpen. Alcohol en drugs in het verkeer spelen daarbij een belangrijke rol!.

Actuele thema’s 

Dit jaar heeft Roes Controle daarom extra aandacht voor deze boosdoeners in het verkeer. Daarvoor voeren we de deelnemers mee met aangrijpende verhalen over de ernstige gevolgen van onder meer lachgas, afleiding, smartphonegebruik en vluchtmisdrijf. Door in te haken op actuele thema’s in zowel het uitgaansleven als het verkeer, houden we de relevantie van ons project op peil en zorgen we ervoor dat de informatie echt binnenkomt.

En omdat je al doende nu eenmaal beter leert, werken de deelnemers ook op de onderwerpen door in interactieve workshops. Na de preventieopleiding krijgen ze samen met de leerkrachten opdrachten mee naar huis om nadien ook in de klas ermee aan de slag te gaan. 

Hoe ziet zo'n halve dag eruit?

Eerst tijdens een plenaire infosessie van ongeveer 1 uur worden de 4 belangrijkste ongevalsfactoren besproken. Dat is rijden onder invloed, vermoeidheid, onervarenheid en overdreven snelheid.
Elke factor wordt besproken vanuit een concrete aanrijding waarbij we de omstandigheden die aanleiding hebben gegeven tot het ongeval reconstrueren en met onderbouwde argumenten en cijfers verder toelichten. Ook het nut van de veiligheidsgordel wordt toegelicht vanuit een reële aanrijding waaruit vooral de impact blijkt van niet vastgeklikte passagiers op andere inzittenden. Zo koppelen we elke keer een bruikbare tip aan iedere factor. 

Nadien werken de studenten per klasgroep de thema's verder uit in 3 workshops:

Workshop 1 legt de ongevalsfactoren uit via een aangrijpende getuigenis van een slachtoffer

Workshop 2  is een inlevingsoefening over middelengebruik in het verkeer (alcohol,drugs, medicatie)

Workshop 3 bestaat uit 2 luiken: een tuimelmoment in een tolsimulatiewagen en vaardigheidstraining in het effectief opbellen van de hulpdiensten. 

Het project wordt ieder jaar geactualiseerd met nieuw cijfermateriaal en de presentatie krijgt geregeld een cosmetische opsmuk. Wij houden uiteraard de vinger aan de pols voor wat betreft de jongste trends op het vlak van uitgaansgewoonten van de jeugd.

Wat is de bijdrage

'We blijven inzetten op verkeersveiligheid - bij jonge kinderen doen we dat o.a. met ons jaarlijks fietsexamen lagere school. Nu bij jongeren rond ROES' Marc Boogers ' schepen van onderwijs.

Meer verkeersveiligheid 

Ook dit jaar kan Roes Controle opnieuw op veel belangstelling rekenen. Deze editie nemen 1100 leerlingen deel aan dit verkeerseducatieproject. Hopelijk nemen deze jongeren de opgedane inzichten mee als ze straks hun eerste kilometers op de weg afleggen en dat ze ook andere leeftijdsgenoten inspireren over het belang van veilig rijgedrag. Zo dragen we samen bij aan meer verkeersveiligheid en keren we de ongevallentrend hopelijk snel om.