Hoe zit dat nu? Fonteinstraat 30 km per uur of niet?
19 December 2024
Op de laatste gemeenteraad kondigde toen nog schepen van mobiliteit Marc Boogers aan dat de snelheid in de Fonteinstraat naar 30 km/u zou gaan.
Die beslissing werd genomen in het schepencollege dat toen bestond uit NVA, CD&V, Vooruit en Groen. Ze werd ook genomen door het voltallige schepencollege en dat deden ze naar aanleiding van een evaluatie. Wordt deze beslissing niet meer uitgevoerd?
Hopelijk niet ...
Want in 2019 bij de heraanleg formuleerde het schepencollege het zo "Wanneer de wijk rond Fonteinstraat groeit, was het vanaf de ontwerpsfase bij de heraanleg van de Fonteinstraat de bedoeling er een zone 30 van te maken. En dan kunnen fietsers veilig op straat rijden. Momenteel met een snelheid van 50 km/u is het potentieel een 'killer' voor fietsers.
Groen is en blijft voorstander van zone 30 in woonwijken. Het is de doelstelling van Vlaanderen, van regionaal mobiliteitsplan, ... meer mensen op de voetpaden en fiets te krijgen, en minder wagens in de stad en woonwijken. Daarenboven willen alle meerderheidspartijen ( net zoals oppositie) onderzoeken om in deze wijk een extra basisschool te realiseren - vertragen van het verkeer naar 30, of zelfs 20 km/u is dan een noodzaak om een andere doelstelling 0 verkeersdoden te realiseren.
Bij de Fonteinstraat in 2019 heraangelegd kreeg de straat veel verkeer te slikken, omdat ze fungeert als sluipweg voor het noorden van Turnhout. Bij de aanleg werd daar rekening meegehouden. De straat werd aangepast aan de maximaal toegelaten snelheid voor auto’s, 50 km per uur. Verkeersplateaus moeten die snelheidsbeperking afdwingen. Er kwam geen voetpad, maar een gemengd voet- en fietspad. De fietsers mochten dus niet langer op de rijweg rijden. Dat zou ook voor hen veiliger zijn.
Er was veel kritiek op deze tijdelijke inrichting. Het was een compromis - de straat moest heraangelegd worden ( gescheiden riolering, nieuwe woonwijk, ...) maar de rest van de mobiliteit kon niet onmiddellijk aangepakt worden. Daarnaast bleven voetgangers en buurtbewoners klagen over conflicten tussen fietsers en voetgangers en wanneer het afval op de stoep geplaatst moest worden hindert dat ook de fietsers.
Tijdens de laatste gemeenteraad van de vorige bestuur kondigde toenmalig schepen van Mobiliteit Marc Boogers (Groen) een wijziging aan. De toegestane snelheid in de straat zou worden verlaagd tot 30 km per uur en fietsers zouden voortaan niet meer op het voetpad mogen rijden. Dat had het stadsbestuur beslist na een evaluatie. De huidige meerderheid wil deze beslissing herevalueren, mogelijks met een bevraging.
Weetje "Publieke ruimtes anno 2024 worden meer en meer ingericht voor fietsers en voetgangers"
In 2023 won de stad Sint Niklaas met NVA-burgemeester Lieven Dehandschutter een prijs voor de beste publieke ruimte! Dit was de motivatie "Met de nieuwe winkelwandellus in het centrum werd Sint-Niklaas bekroond tot winnaar in de categorie stedelijke projecten. Langs de wandellus zijn scholen gelegen. De inrichting van de straten is daarom op fietsers en voetgangers gericht. Ook de Stadsschouwburg en de Stedelijke Academie liggen in het autoluwe gebied."
"De grijze straten van vroeger die vooral gericht waren op auto’s zijn er niet meer. De omgeving is er volledig omgevormd tot een groene ruimte waar water kan infiltreren. Dat zijn de ingrediënten die nodig zijn om steden in de toekomst leefbaar te houden", vertelde toen Tom Dhollander - gedelegeerd bestuurder van het Infopunt Publieke Ruimte.