Bestuursakkoord met groene en sociale accenten, maar...

28 Januari 2025

De afgelopen weken stelde het schepencollege in commissies en gemeenteraad het nieuwe bestuursakkoord tussen Vooruit, NVA en CD&V voor met veel aandacht voor duurzame en sociale thema's. Hier kan je Greets uiteenzetting nalezen

Dank voorzitter, Beste collega’s

 

Namens de Groen-fractie willen we de meerderheid gelukwensen met dit ambitieus en vooral groen bestuursakkoord.

Een bestuursakkoord met vele groene accenten

Ja, we stellen vast dat er heel wat groene punten uit ons programma werden toegevoegd, we kijken dus vol verwachting uit naar de uitvoering hiervan.

Zo is er sprake van het uitvoeren van het klimaatplan, waarin collectieve oplossingen ervoor moeten zorgen dat iedereen meekan, blijft het regionaal mobiliteitsplan een leidraad, hoorden we dat de 3-30-300-regel niet onbekend is, en dat ook jullie voorstander zijn van de 15-minutenstad.

Burgers zullen via burger- en/of wijkbudgetten bij de besluitvorming worden betrokken en zo voor een deel ook de verantwoordelijkheid krijgen. Hopelijk resulteert de participatie-oefening ook in een participatieladder die bij elke vorm van communicatie met de burger kan worden ingezet en zo heel veel misverstanden kan vermijden.

We kijken uit naar een betere participatie en communicatie binnen een duidelijk kader

Meer de regierol opnemen in het ruimtelijk beleid, meer langetermijnplanning met aandacht voor de ecologische impact en participatie van onze burgers. We willen het allemaal onderschrijven.

Een rode, hoe kan het anders, rode draad doorheen het akkoord is verbinden, samenleven, buurtwerking versterken. Nieuwe bewoners krijgen daarom een onthaalpakket en een ‘welkom-in-je-buurt’.

We missen hier echter de intentie tot verdere opvolging van die nieuwkomers. Hebben ze fatsoenlijke huisvesting gevonden? Hoe gaat het op school? Hebben ze werk? Is er aansluiting gevonden met de buurt?
Als dit het eerste jaar niet wordt opgevolgd kan dat op termijn heel wat problemen veroorzaken die we preventief hadden kunnen vermijden.

En wat met diversiteitsambtenaar, waarom wordt deze niet vervangen?

En ondanks extra brugfiguren, een armoederegisseur ea begrijpen we niet waarom de diversiteitsambtenaar bij haar pensionering niet wordt vervangen. De lijm tussen al die verschillende taken zal ons inziens dan verdwijnen.

Er is geen tijd om heel het mobiliteitsbeleid helemaal over te doen! We weten wat er moet gebeuren!

Het regionaal mobiliteitsplan blijft een leidraad. Een verdubbeling van het aantal fietsers en deelnemers aan het openbaar vervoer en 25% minder autogebruik tegen 2035 blijft dus de doelstelling. Dat meten is weten, beschikken over criteria en data daarbij belangrijk zijn, staat buiten kijf.
Maar om elke legislatuur een nieuw circulatieplan uit te tekenen, dat slechts deels uit te voeren, ook in ingrijpende infrastructuurwerken,  om het daarna terug af te voeren en dan weer een nieuw plan te maken, daarvan zien we de meerwaarde niet in. Het zorgt alleen maar voor onduidelijkheid, boze burgers en opnieuw stilstaand verkeer.

Vergeet bovendien ook niet dat duurzame mobiliteit niet alleen zorgt voor slim ruimtegebruik, maar dat het ook de CO2-reductie bevordert en dus ook de luchtkwaliteit ten goede komt.

Handhaven verkeersveiligheid moet prioriteit zijn!

Uit het straatvinkenonderzoek blijkt dat de modal shift stagneert en weten we wat de mensen willen: meer groen en minder snel rijdende auto’s. Een handhavingsbeleid inzake verkeersveiligheid zou dus ook prioriteit moeten zijn.

‘Brabant kust de Kempen’, een waardevol project dat Turnhout en omstreken op de toeristische kaart zet, maar wat met het Vennengebied? Natura 2000-gebied, vogelrichtlijn- en habitatgebied.

Een speciale beschermingszone die we moeten koesteren. Vrachtverkeer trachten te weren van de N119 is dan ook een noodzakelijk streven.

Wat daar dan ook dringend nodig is, is om gehoor te geven aan de vraag van februari vorig jaar van Natuurpunt om eindelijk knopen door te hakken in verband met het ontzeggen van de toegang van het gebied aan al die wildcrossers, de quads, de 4x4’s, de jeeps, … en het zware vrachtverkeer dat het gebied als sluipverkeer doorkruist. Enerzijds ontbreekt op tal van plaatsen nog de signalisatie, anderzijds zou gemotoriseerd verkeer enkel nog voor aangelanden mogelijk moeten zijn.

Meer groen om de problemen van de toekomst aan te pakken

En wat er vorige legislatuur is misgegaan, dat weet ik niet, maar we zijn blij te horen dat een Nationaal park nog steeds op het verlanglijstje staat.

Mogen we er dan ook vanuit gaan dat jullie niet meegaan in het waanidee van minister Brouns om natuurgebied, waaronder delen van het Vennengebied, te verplaatsen en hem dat ook duidelijk zullen maken?

Meer stedelijk groen, tuinstraten, mobiele bossen, groene beleefpleintjes, …

Wilde planten zijn geen onkruid! Ook natuur in de stad! En minder beton

De foto’s zoals in de powerpoints op de commissies gebruikt, tonen hoe het moet, maar waar in Turnhout te vinden? Behalve dan misschien in de buurt van de Stadsboerderij en de pas aangelegde speeltuin bij de school in de Parkwijk.

Geen graspleintjes met dode natuur maar wel veel ecologische aanplant met natuurlijke speeltuigen waarvoor het Bos van Bo in Oud Turnhout als inspiratiebron geldt?

Doen maar. Want dit creëert veel meer biodiversiteit en vraagt heel wat minder onderhoud. Wat goed is voor de factuur van het groenonderhoud. Het betekent wel een ‘heropvoeding’ van de burger. Hoge grassen en wilde bloemen zijn namelijk geen onkruid. Dan kan de groendienst ook meedoen met ‘maai mei niet’? En misschien zijn die luide bladblazers dan minder nodig? Qua geluidshinder kunnen die echt wel tellen!

Daarnaast steken we best nog een tandje bij wat ontharden betreft. Geveltuintjes, groene en waterinfiltrerende voortuinen en opritten, goed dat dit samen met werken op het openbaar domein zal worden gestimuleerd.

Mobiele bomen op de markt? Een heel goed idee. Planten- en boombakken kunnen trouwens ook in straten worden geplaatst. Aangenaam in hete zomermaanden, nuttig bij wateropvang en daarnaast ook als verkeersremmers geschikt.  

Een meerjarenplan voor toekomstige infrastructuurwerken waarin ook de rioleringen, nutsvoorzieningen ea op elkaar zullen worden afgestemd is iets waar elke nieuwe schepen werk van wil maken. In de praktijk echter niet zo eenvoudig om alle verschillende partners in eenzelfde planning te schuiven. We duimen mee.

Vergeet echter niet dat het stratenplan uit vorige legislatuur niet alleen maar een lijstje is, maar waarvan al heel wat plannen klaar zijn en/of waarover al meerdere bewonersvergaderingen hebben plaatsgevonden. Trap niet tegen te veel schenen, hè.

En nog lange van volledig maar ik zou willen afsluiten met een aantal zaken die we echt missen in dit bestuursakkoord.

Mondiaal en regionaal beleid is nodig!

Zo is er nergens sprake van een echt mondiaal beleid. Geen duurzame ontwikkelingsdoelen, geen SDG’s, geen sociale rechtvaardigheid. Vorige legislatuur ook al afgebouwd en zonder ambtenaar gezet. Toch is het indirect belangrijk voor ons eigen belang. Een gelijkere wereld zorgt nl voor meer stabiliteit en veiligheid, reduceert de nood om je woonplaats of land te ontvluchten.

En hier en daar is er wel sprake van een regionale samenwerking, maar we kunnen nergens uit opmaken hoe jullie de toekomstige samenwerking binnen Kordia zien.

Hopelijk blijft het niet bij intenties

Benieuwd of al deze ambities en groene accenten ook het begrotingsconclaaf zullen overleven, want op papier oogt het allemaal mooi natuurlijk, in de praktijk stellen we vaak vast dat het bij intenties blijft, en wanneer er echt keuzes moeten worden gemaakt, kwetsbare burgers, natuur en milieu opnieuw het onderspit moeten delven omdat economische en andere belangen primeren.

We wensen jullie dan ook heel veel succes toe.

 

Heet ganse bestuursakkoord nalezen, dat kan hier